Senaste nytt.

2017-12-15

Hämtning av julgranar. Din julgran värmer Uddevalla.

Från och med 15 januari hämtar vi din julgran i samband med din ordinarie hämtning av restavfall. Granen blir el och fjärrvärme i kraftvärmeverket på Lillesjö. Ställ ut granen vid sopkärlet och låt den stå kvar tills den blivit hämtad. Granen ska vara äkta och utan pynt. Vi hämtar ej större gårdsgran. Denna service gäller villakunder och är självklart kostnadsfri.


2017-12-15

Sophämtning vid jul & nyår

Julen kommer som vanligt, men det gör inte sopbilen.

Tänk på att ställa ut kärlen i god tid. Om hämtningen dröjer låt kärlen stå kvar tills de blivit tömda. Vi kommer!

Nyårsveckan hämtar vi soporna:

  • Tisdag 26 december
  • Onsdag 27 december
  • Torsdag 28 december
  • Fredag 29 december

 

Trettondagsveckan hämtar vi soporna:

  • Tisdag 2 januari
  • Onsdag 3 januari
  • Torsdag 4 januari
  • Fredag 5 januari

 

God jul & gott nytt år önskar Uddevalla Energi!


2017-12-13

Ljungskile - Beställ fiber till kampanjpris

Intresset för fiberanslutning i Ljungskile tätort är stort och ännu är det inte för sent! Du kan fortfarande beställa till kampanjpris t.o.m 31 december 2017. Vi startar byggnationen efter årsskiftet och din fiberanslutning installeras före midsommar 2018.

För mer information och beställning, kontakta Cecilia Cinar på telefon 0522-63 47 29 eller e-post stadsnat@uddevallaenergi.se

Du hittar mer information här

Fiber_familj

2017-11-28

Stämningsfull skattjakt för alla barn

Kom och gå Julljuspromenaden den 3:e december i samband med skyltsöndagen. Starten går på Kungstorget i Uddevalla och pågår mellan kl. 11-14. Denna dag har vi ordnat en skattjakt för alla barn. Vid varje ljusinstallation finns en bokstav, det gäller att samla ihop bokstäverna och sätta ihop dem till ett ord. Alla som deltar får en fin gåva. Dessutom blir det en poängpromenad för de vuxna. Hjärtligt välkomna!

Klicka på bilden för att se den i större format.

Fiber_familj

2017-11-22

Elskatteflytt från elhandel till elnät

Riksdagen har beslutat att skattskyldigheten för energiskatt på el ska flyttas från elhandelsföretagen till elnätsföretagen från den 1 januari 2018.

Flytten av skatten innebär inga ökade kostnader för dig som kund, bara att skatten du betalar syns bredvid posten för elnätskostnader och inte elhandelskostnader.

Dina elkostnader består av tre delar:

  • Kostnaden för den el du använder, som du betalar till ditt elhandelsföretag.
  • Kostnad för transport av elen till hemmet, som betalas till elnätsföretaget.
  • Kostnad för skatter och avgifter till staten se närmare förklaring här nedan.

Skatterna består av energiskatt på el som för de flesta i Sverige är 32,5 öre per kilowattimme*, kWh. Dessutom moms med 25 procent som läggs på summan av kostnaden för el, transport av el och energiskatt på el. Moms betalas både till elhandelsföretagen och till elnätsföretagen. Moms på energiskatten på el flyttar tillsammans med själva skatten till elnätsföretaget.

Avgifter till staten består av elsäkerhets-, nätövervaknings- och beredskapsavgifter på totalt 57,5 kronor per år* (källa: Elsäkerhetsverket).

Om du vill veta mer om energiskatten på el i Sverige hänvisar vi dig till Skatteverket.

*Avser gällande skatt- och avgiftsnivå per oktober 2017.


2017-11-17

Var med när årets julbelysning invigs

Snart blir staden lite ljusare igen. Kom till Kungstorget i Uddevalla torsdagen den 23:e november kl. 18, då kommer det att bjudas på glögg och pepparkakor. Uddevalla Centrumutveckling inviger stadens julljus. Men framför allt kommer vi att inviga Julljuspromenaden som hjälper till att lysa upp staden under årets allra mörkaste dagar.

Hjärtligt välkomna! #julljuspromenaden

Fiber_familj

2017-11-16

Välkommen på informationsmöte om fiber till Ljungskile tätort den 23 november

Vi erbjuder fiberanslutning till Ljungskile tätort och bjuder in dig till ett informationsmöte för att berätta mer och svara på dina frågor. Informationsmötet hålls den 23 november kl 18:00 i Ljungskile Folkhögskola. Vi bjuder på fika.

Vi kommer att starta byggnationen efter årsskiftet och din fiberanslutning kommer att vara installerad före midsommar 2018. Vi ses den 23 november!

Har du inte beställt fiber än?
Om du vill beställa en fiberanslutning är det inte för sent. Du kan fortfarande beställa till kampanjpris till och med 31 december 2017. Du som bor i villa betalar 19 900 kr, eller 24 875 kr för flerfamiljshus.

Fiber_familj

2017-11-08

Bo&Leva mässan, 11 november

Välkommen på lördag den 11 november klockan 10.00 - 15.00 Bohusläns museum
Uddevalla är en mycket populär inflyttningskommun och efterfrågan på bostäder är mycket stor. Många är intresserade av vad som planeras framöver. Bo & Leva mässan brukar vara en stor publiksuccé; fullt med folk, bra mediabevakning och intressanta utställare.

Välkommen att få inspiration och information på Bo&Leva. En mässa för dig som söker boende med livskvalité. Hur vill du bo? Kom till mässan och träffa representanter från bostadsbolag, byggföretag, banker och många andra aktörer med anknytning till boende.

 

 


2017-11-03

Fiber till Fräknestranden!

Nu är det klart, tack vare stort intresse kan vi nu berätta att vi bygger fiber till Fräknetranden!

Du som redan beställt fiberanslutning får inom kort en bekräftelse på byggnationen via e-post eller brev. Du som inte har beställt fiber - skicka in ditt avtal till oss så snart som möjligt. Du kan fortfarande beställa din fiberanslutning till kampanjpris 17 900 kr till och med 31 december 2017. När kampanjen avslutats är det ordinarie pris som gäller 28 900 kr.

För att göra en beställning kan du fylla i det avtal du fått hem till dig eller skriva ut ett nytt avtal här. Du kan också kontakta vår fiberkoordinator Cecilia Cinar.

Vårt nät är ett öppet nät, det betyder att du som kund själv väljer vilken leverantör och vilka tjänster som passar dig.

Har du frågor är du välkommen att kontakta Cecilia Cinar på 0522-63 47 29, eller vår kundservice på telefon 0522-69 62 69. E-post stadsnat@uddevallaenergi.se.


2017-10-13

Vårt resultat i kundundersökningen - MVG!

Vi på Uddevalla Energi har i Oktober 2017 erhållit Mycket Väl Godkänt i Kundnöjdhet.

Supportföretaget TMJ Group, som är specialister inom energibranschens samtliga affärsområden, genomför regelbundet kundnöjdhetsundersökningar inom energibranschen. Där ställs höga krav på oss som energiföretag, vilket bl.a. innebär att vi måste följa upp och förbättra de utvecklingsområden som kommer av undersökningens genomförande.

Genom regelbundenheten garanterar vi att du som kund hamnar i fokus för vår utveckling. Du kan känna dig trygg med att allt som sägs till oss i dessa studier framförs till vår ledningsgrupp, styrelse och personal för direkt implementering i vårt utvecklingsarbete. Trots att du som kund är anonym i undersökningens genomförande kan vi på ett innovativt sätt ta del av dina tankar och önskemål. Genom en unik intervjuteknik, där dialogen med varje respondent är viktig och tas tillvara, får vi en möjlighet att leva i ständig förbättring. Tack för att du hjälper oss att bli bättre. Du är det viktigaste vi har!

Ett stort tack till alla våra kunder som medverkat i undersökningen, det är tack vare er vi kan bli ännu bättre!

Om Supportföretaget TMJ Groups Kundnöjdhetsundersökningar:

Nöjdhetsindex baseras på 10 för kunden viktiga nöjdhetsfrågor och presenteras övergripande i ett nöjdhetsindex på skalan 0-100. Detta nöjdhetsindex är ett s.k. dynamiskt index vilket kontinuerligt uppdateras vartefter nya mätningar uppdateras. Idag genomför ett 50-tal energibolag Supportföretagets kundnöjdhetsundersökningar varvid benchmarking och jämförelser på ett flertal områden är möjliga. Av respekt för de företag som erhåller lägre värden i nöjdhetsindex offentliggör Supportföretaget aldrig ett enskilt företags nöjdhetsindex utan varje företag kan själva välja att berätta om och/- eller visa sitt erhållna nöjdhetsindex.

Nöjdhetsemblem delas ut enligt nedan erhållna indexvärden:

Nöjdhetsindex 50-65 = Godkänd
Nöjdhetsindex >65-75 = Väl godkänd
Nöjdhetsindex >75 = Mycket väl godkänd

Nöjdhetsindex = Bäst, erhålls av det företag som i nämnd studie nått allra högst nöjdhetsindex av samtliga deltagande företag.

För mer information om Supportföretagets Energibolagsindex, kontakta: Tove Åkerman-Stenman, tove@supportforetaget.se

 

Uddevalla Energis resultat på årets kundundersökning: 76,47

Våra affärsområden:
Elnät: 76,00
Elhandel: 79,94
Fjärrvärme: 76,83
Stadsnät: 74,76 Renhållning: 75,34
Totalt: 76,47

Antal intervjuade kunder: 702 kunder slumpmässigt utvalda ur Uddevalla Energis kundregister.

Nöjdhetsindex berör följande frågeområden

  • Spontan uppfattning
  • Tillgänglighet
  • Bemötande
  • Kompetens
  • Tydlighet i besked/svar
  • a/b Hjälp vid störning/avbrott - Leveranssäkerhet
  • Hemsida
  • Klagomålshantering
  • Fakturaförståelse
  • Prisvärdhet

2017-10-10

VA i 5:an

Uddevalla Energi och VästVatten bjuder varje höst in alla femteklassare i Uddevalla Kommun till ett
studiebesök på Skansverket. Genom ett studiebesök tillsammans med oss får eleverna på ett intressant och roligt sätt kunskap om hur avloppsvattnet hanteras och hur man på bästa sätt tar hand om sina sopor. Tillsammans går vi sedan en tipspromenad där samarbete är nyckeln till fina priser. Studiebesöket avslutas med gemensam fika. VA i 5:an stödjer skolorna i utbildningen inom avfall, vatten och avlopp och syftet är att i ett tidigt skede skapa engagemang för de här miljöfrågorna.

Läs mer om VA i 5:an här


2017-10-05

Teknik för tjejer på tjejlördagen!


I lördags var vi på Centrumutvecklings event tjejlördagen och träffade en massa glada tjejer som ville testa på teknik! Uddevalla Energi vill gärna att fler tjejer får upp ögonen för energibranschen och teknik i allmänhet.

 


2017-09-13

Vi vill veta vad du tycker

Just nu genomför vi på Uddevalla Energi en kundundersökning. Under slutet av augusti och fram till oktober månad kanske det är just du som blir uppringd för en intervju med frågor angående Uddevalla Energi. Dina synpunkter är oerhört viktiga för vårt utvecklingsarbete och vi är mycket tacksamma om du vill delta i undersökningen.

Intervjun tar ca 5 minuter i anspråk och du är självfallet helt anonym. Våra samarbetspartners för marknadsundersökningar är Supportföretaget TMJ Group AB och IMA Marknadsutveckling.


2017-08-31

Miljöstationen på Strömstadsvägen stängd


Miljöstationen på Strömstadsvägen vid OKQ8 är stängd tillsvidare och vi hänvisar till Havskuren återvinningscentral istället.

Farligt avfall

2017-06-15

Allt matavfall i papperspåse

Under hösten 2017 börjar hushållen i Uddevalla kommun att använda papperspåsar för matavfall. Matavfallet i Uddevalla går till biogas- produktion och den stora fördelen med papperspåsar är att de kan rötas tillsammans med matavfallet. Plastpåsar som används idag måste först sorteras bort och tas omhand på annat sätt. Med papperspåsen kan mer biogas utvinnas samtidigt som användandet av miljöfarlig plast minskar.

Läs mer om papperspåsen här

Papperspåse