Kundservice
Kundservice Uddevalla Energi

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Vi svarar på dina frågor och löser dina problem.

Vårt löfte till dig är enkelt: el, fjärrvärme, fiber och renhållning - det ska bara funka när du är kund hos Uddevalla Energi.

Men ibland blir det fel och det dyker upp en fråga. Då löser vi det och besvarar den så snart vi bara hinner och kan. Om vi på kundservice inte kan lösa felet ser vi givetvis till att du kommer i kontakt med rätt person inom vårt företag.

Vi samarbetar inte med andra företag om dig som kund - var uppmärksam vid telefonsamtal
Energibranschen blir tyvärr då och då utsatt för oseriös elförsäljning eller andra bedrägeriförsök. Det kan handla om att företag utger sig för att ha ett samarbete med Uddevalla Energi och vill ta över dig som kund eller att de ber om uppgifter om dig, ditt elavtal eller din faktura. Vi vill vara tydliga med att vi inte har den typen av samarbeten och ber dig som kund att alltid vara uppmärksam. När Uddevalla Energi kontaktar dig vill vi också understryka att vi alltid ringer från Uddevallas riktnummer som är 0522. Om du har några frågor eller känner dig osäker är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice.

Kundundersökning en gång per år
En gång per år gör vi en kundundersökning och samarbetar då med ett undersökningsföretag (Supportföretaget TMJ Group AB) som gör korta telefonintervjuer med våra kunder. Här ställs endast frågor om vad våra kunder tycker om Uddevalla Energi som leverantör. Du som kund är helt anonym och ombeds aldrig att lämna uppgifter om dig eller dina avtal hos oss.

Ordinarie telefontider

  • Måndag-torsdag: 08.00-16.30
  • Fredag: 08.00-15.00

Ordinarie besökstider

Välkommen att besöka oss på Strömberget, Lilla Nygatan 7 i Uddevalla.

  • Måndag-torsdag: 08.00-12.00, 13.00-16.30
  • Fredag: 08.00-12.00, 13.00-15.00

Under kommande helgdagar har kundservice följande öppettider

Under de så kallade klämdagarna, 10 maj och 7 juni, har vi inte möjlighet att ta emot kundbesök. Vi hälsar i stället våra kunder välkomna att möta oss i våra övriga kanaler såsom telefon, chatt, mejl och Messenger.

  • Valborgsmässoafton 30 april: 08.00-12.00, 13.00-16.30
  • Onsdag 1 maj: Stängt

  • Onsdag 8 maj: 08.00-12.00, 13.00-16.30
  • Kristi himmelsfärds dag 9 maj: Stängt
  • Fredag: 10 maj: 08.00-12.00, 13.00-15.00

  • Nationaldagen 6 juni: Stängt
  • Fredag 7 juni: 08.00-12.00, 13.00-15.00

  • Torsdag 20 juni: 08.00-12.00, 13.00-16.30
  • Midsommarafton 21 juni: Stängt


Övriga dagar öppet som vanligt.

Du når oss 5 dagar i veckan på


Byt till e-faktura och slipp mer papper i brevlådan.

När du byter från pappersfaktura till e-faktura så gör du en god gärning för miljön samtidigt som du stödjer Giving People och deras arbete för utsatta barnfamiljer i Uddevalla.

För varje kund som byter till e-faktura, under mars månad, skänker Uddevalla Energi 75 kr till Giving People. Hjälpen består av t ex av mat, kläder och hygienartiklar. Att byta till e-faktura är förmodligen lättare än du tror. Räkningen kommer då direkt till din internetbank. Du slipper fylla i krångliga OCR-nummer och betalar snabbt genom ett klick.


Så här enkelt byter du till e-faktura

  1. Logga in på din internetbank (Du kanske behöver logga in via dator för att kunna göra bytet)
  2. Leta upp E-faktura på banksidan.
  3. Leta upp Uddevalla Energi i listan och aktivera e-faktura

Du byter enklast till e-faktura via din internetbank. Vill du ha hjälp kan du ringa eller använda dig av vårt formulär så hjälper vi dig att byta senast 31 mars!


Ansök om autogiro

Kontakta kundtjänst på telefon 0522-58 08 00 eller mejla till kundservice@uddevallaenergi.se

Fyll i dina uppgifter nedan för att ansöka om autogiro via BankID. Efter att du fyll i formuläret skickas ett mejl till den angivna mejladressen med en signeringslänk som du måste klicka på för att signera ansökan om autogiro.

Med autogiro får du din faktura till Mina sidor. Du loggar enkelt in med ditt kundnummer eller via mobilt bank-ID. Om du har valt e-postfaktura eller e-faktura får du fakturan precis som vanligt. För annat leveranssätt, kontakta kundservice.

 











Är det någon annan som betalar? Fyll i kontohavarens uppgifter nedan. Personen får ett mejl med en signeringslänk som måste signeras innan du kan signera.
Är det någon annan som betalar? Fyll i kontohavarens uppgifter nedan. Personen får ett mejl med en signeringslänk som måste signeras innan du kan signera.



Villkor * (obligatorisk)
Villkor

Personuppgifter * (obligatorisk)
Personuppgifter

Google Capcha * (obligatorisk)

Konsumenträtt

Kontakta vår kundservice

Kontakta vår kundservice om du inte är nöjd eller har klagomål.

Våra kontaktuppgifter och öppettider finns högst upp i högra hörnan av denna bild. Du kan framföra ditt klagomål både muntligen och skriftligen. Vår adress är: Uddevalla Energi AB Strömberget, 451 81 Uddevalla.

Om ditt klagomål framförs skriftligen, återkopplar vi till dig så snart brevet anlänt till kundservice. Vi informerar dig om att vi mottagit klagomålet, påbörjat ärendet och en trolig handläggningstid.

Reklamation och skadestånd
Om vi inte kan komma överens i ett ärende och/eller att du begär ersättning eller skadestånd blir nästa steg att du lämnar en skriftlig reklamation med ersättningsanspråk.

Som kund hos oss kan du ha rätt till ersättningsanspråk, det kan gälla både ekonomisk skada samt person- eller sakskada. Vi kommer då att förutsättningslöst så långt det är möjligt att opartiskt pröva ditt kundklagomål, reklamationsärende eller tvist.

Ångerrätt
När du tecknar ett avtal via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du får din skriftliga bekräftelse från Uddevalla Energi. Du kan läsa mer om Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på Hallå konsument – en rikstäckande upplysningstjänst samordnad av Konsumentverket.

Rådgivning

Vill du ta ditt ärende vidare eller få hjälp med att få ditt ärende prövat finns det externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.

Du har massor av rättigheter, vet du vilka?
Vi har sedan en tid tillbaka fått en hel del samtal från människor som känt sig lurade av andra elbolags försäljare. Vi nämner inga namn, men på Konsumentverkets webbplats kan du kika vilka elbolag som får flest anmälningar.

Dina rättigheter då? Här listar vi fem stycken att ha koll på. Pdf, 517 kB.

Du kan få oberoende rådgivning
Det finns flera oberoende instanser som kan hjäpa dig som kund med rådgivning kring el. Energimyndigheten kan hjälpa dig med energi- och klimatrådgivning. Energimyndighetens webbplats.

De har även tagit fram ett antal olika mallar som du kan använda dig av i din kommunikation med ditt energiföretag

Konsumenternas Energimarknadsbyrå en byrå för konsumenter som ger dig råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
Energimarknadsbyråns webbplats

Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndigheten för elmarknaden. Kontakta dem med dina synpunkter och klagomål på saker som elnätstariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i elnätet.
Energimarknadsinspektionens webbplats

Kommunala energirådgivare i din kommun ger dig energi- och klimatrådgivning.
Kommunala konsumentvägledare i din kommun ger dig stöd vid klagomål eller om du har råkat i en tvist med ett företag.

Var med och påverka

Dialogen med dig som kund är viktig
Var med och påverka! Kom gärna med förslag och idéer till oss på Uddevalla Energi.

Vi letar hela tiden efter olika sätt att finnas till för dig och erbjuda dig bra tjänster. Det är genom dina idéer och förslag som vi kan fortsätta i den riktningen och bli ännu bättre. Tycker du att något är svårt att förstå, saknar du något i vårt ordinarie utbud, eller finns det någon tilläggstjänst som hade förenklat din tillvaro? Säg till så ska vi se vad vi kan göra.

All kritik, ros som ris, tas i beaktande. Ta chansen och utveckla framtiden tillsammans med oss. Du kan lätt framföra dina synpunkter genom att kontakta vår kundservicechef Marie Bergman-Haak.

Skicka ett mejl med dina synpunkter till kundservice@uddevallaenergi.se

Tack för hjälpen!

Faktura och betalning

Autogiro

Autogiro är ett bekvämt och smidigt sätt att betala sina fakturor. Du slipper att knappa in långa OCR-nummer eller fylla i betalblanketter. Din betalning dras alltid från ditt konto på förfallodagen. Det enda du måste se till är att det finns täckning på kontot.

Du skaffar enkelt autogiro genom att fylla i en autogiroanmälan, ett medgivande som du sedan sänder till oss. Använd vårt formulär som du hittar här, du kan även använda vår blankett Pdf..

Med autogiro får du din faktura till Mina sidor. Du loggar enkelt in med ditt kundnummer eller via mobilt bank-ID. Om du har valt e-postfaktura eller e-faktura får du fakturan precis som vanligt. För annat leveranssätt, kontakta kundservice.

E-faktura

En elektronisk faktura är vad som i vardagligt tal kallas e-faktura och som skickas via din internetbank. För att kunna få e-faktura måste man anmäla sig i sin internetbank. Samtidigt som du får ditt bekräftelsemail har du blivit registrerad i vårt system för e-faktura och då upphör med automatik pappersfakturan. När du godkänt fakturan hos din internetbank betalas fakturan till oss på förfallodagen.

Fler frågor om faktura och betalning hittar du här.

Kivra

Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. När du ansluter dig till Kivra kommer du som har pappersfaktura från oss att få din faktura till Kivra och du betalar enkelt direkt i Kivra. Andra brev som idag skickas till dig via post (påminnelser, avtal mm) kommer också att levereras till Kivra. Är du ansluten till Kivra men inte vill ta emot dina fakturor och brev där behöver du göra det valet i den digitala brevlådans inställningar.

Om du idag får dina fakturor via e-faktura, autogiro eller e-postfaktura kommer dina fakturor inte att flyttas över till Kivra när du ansluter dig.

Mer information om Kivra hittar du på deras hemsida.

Kivra - När fakturan ska till annan fakturamottagare
I de fall personen som står för abonnemanget har pappersfaktura och är registrerad hos Kivra kommer fakturan levereras till den personen via Kivra, även om fakturan tidigare gått till någon annan fakturamottagare. För att fakturan ska skickas till annan fakturamottagare finns två möjligheter:

  • Personen som står för abonnemanget väljer att inte ta emot fakturor och brev från Uddevalla Energi via Kivra, valet görs i den digitala brevlådans inställningar.
  • Kontakta kundservice så registrerar vi att fakturan istället skickas via e-post samt vem som är mottagaren. Observera att det endast gäller för själva fakturan. Fakturapåminnelser och andra brev kommer fortfarande att levereras via Kivra till den som står för abonnemanget.

Begära ut offentliga handlingar

Vi är ett kommunalt bolag, det innebär att du kan begära ut allmänna handlingar som inte omfattas av sekretess i enlighet med Offentlighet och sekretesslagen (OSL 2009:400). Så snabbt som möjligt ska vi se till att handlingarna blir tillgängliga för allmänheten.

Skicka ett mejl till kundservice@uddevallaenergi.se och bifoga din e-postadress, telefonnummer samt typ av information, t.ex. ärendenummer, bolag, handläggare, årtal, fastighet som du vill beställa ut handlingar om från oss.



Jag vill vara anonym, hur gör jag?

Du har rätt att vara anonym när du hör av dig till oss. Vill du inte fylla i ett telefonnummer eller en mejladress i formuläret kan du kontakta oss genom att ringa eller mejla kundservice.

Vill du anmäla in- eller utflyttning?

Det gör du enklast via länkarna till respektive formulär nedan, men - om du vill - kan vi givetvis hjälpa dig på telefon till Kundservice också.

Jag vill göra flyttanmälan


Hitta energitjuvarna!

Det finns många saker som vi kan göra för att leva energismart. Men ibland är det svårt att veta hur. Här får du lite hjälp på vägen. Energieffektivisering är bra för den egna plånboken och bidrar också till att samhället använder mindre resurser till att producera energi i form av till exempel el eller värme. Ofta kommer du långt genom att helt enkelt tänka efter, och att medvetet använda el och annan energi så smart som möjligt i din vardag.

Hemmet

I hela ditt hem

  • Släck lamporna när du lämnar ett rum.
  • Byt vanliga glödlampor och lysrör mot lågenergilampor.
  • Täta fönster och dörrar med gummilister.
  • Dra för gardiner, rullgardiner och persienner på natten, så läcker dina fönster mindre värme.
  • Är dina fönster dragiga, byt till P-märkta treglasfönster med lågt U-värde.
  • Sänk temperaturen. Cirka 20 grader är lagom, men ha gärna lite svalare i sovrummet. Är du frusen testa med en extra tröja och sköna inneskor. Sänk också värmen när du reser bort, till cirka 15 grader. (Om du bor i lägenhet, prata först med din hyresvärd eller bostadsrättsförening om hur stora temperaturförändringar du får lov att göra på egen hand.)
  • I garage och uterum behöver du inte ha varmare än 5 grader.
  • Kolla så att termostaten på din uppvärmning funkar som den ska.
  • Ställ inga stora möbler framför elementen, de sväljer värmen.
  • Vädra rejält, men snabbt.
  • Laga kranar som droppar.

I badrummet och tvättstugan

  • Ta en snabb dusch i stället för att bada.
  • Stäng av vattnet när du tvålar in dig.
  • Byt till snålspolande duschmunstycke.
  • Proppa alltid maskinen full innan du kör igång den.
  • Använd sparprogram utan förtvätt.
  • Tvätta inte varmare än du behöver.
  • När du har möjlighet, låt tvätten hängtorka.
  • När du köper ny tvättmaskin eller torktumlare, välj en med bästa energiklassen.

I köket

  •  Värm bara så mycket vatten du behöver och använd vattenkokare.
  • Använd kastruller med flata bottnar och tättslutande lock.
  • Sätt på ugnen strax innan du ska använda den. Moderna spisar värms upp snabbt.
  • Använd mikron när du ska värma en liten portion mat eller en kopp med vatten.
  • Använd diskmaskin i stället för att handdiska i varmt, rinnande vatten.
  • Skölj inte disken innan du stoppar den i maskinen, skrapa av tallriken.
  • Kör maskinen först när den är full.
  • Koppla diskmaskinen till kallvattnet.
  • Byt till snålspolande engreppsblandare.
  • Sätt kylen på +5 grader och frysen på -18.
  • Frosta av frysen minst en gång om året.
  • Dammsug och torka av kylelementen på baksidan av kylen och frysen ibland.
  • När du byter vitvaror, välj bästa energiklassen.
  • En spis med induktionshäll drar vid uppkok 40 % mindre energi än en spis med gjutjärnsplattor och 20% mindre energi än en spis med glaskeramikhäll. Vid långkok är skillnaden 17% respektive 5%.

I vardagsrummet

  • Samla alla kontakter från tv, video, dvd och digitalboxen i en grendosa med brytare, så är det lätt att stänga av strömmen till alla apparater när du inte tittar. Det finns även dosor med automatswitch så att alla apparater stängs av när du stänger av tv:n.
  • Välj en tv med "auto-power off" om du ska köpa ny och ta reda på hur mycket el den nya tv:n drar. Tänk på att en stor skärm drar mer energi.
  • En lcd- eller plasma-tv drar vanligtvis mindre ström än tv-apparater med bildrör.
  • Använd timer till elektroniska prylar som inte behöver vara på dygnet runt.
  • Samla kontakterna från dator, skrivare, modem och annan elektrisk utrustning i en grendosa med brytare så är det lätt att stänga strömmen till alla apparater när du inte använder dem.
  • Skärmen till din dator fungerar precis som din tv - har du en bildrörsskärm använder den oftast mindre energi än en lcd-skärm.

Text

Ändrade öppettider på kundservice i samband med byte av kundsystem, vecka 45 och 46. Du är välkommen med ditt ärende via e-post så svarar vi så snart vi kan, kundservice@uddevallaenergi.se. Läs mer här.